Design Method and Preliminary Data Analysis of Subscale Direct-Connect Test Facility for Liquid Ramjet Combustor (I)

액체 램제트 엔진용 소형 연소기 직접 연결식 시험장치의 설계 방법과 시험 데이터 분석 (I)

  • 성홍계 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부) ;
  • 김인식 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부) ;
  • 이규준 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부) ;
  • 김경무 (국방과학연구소, 기술연구본부) ;
  • 이도형 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부) ;
  • 변종렬 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부) ;
  • 황용석 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부) ;
  • 오석진 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부) ;
  • 한정식 (국방과학연구소, 기술연구본부 4부)
  • Published : 2003.05.01

Abstract

This paper describes the conceptual design method of subscale direct-connect test facility for liquid fuel ramjet combustion study and preliminary analysis of test results. The measured pressure signal represents the successful operation of the test facility. The pressure oscillation in combustion chamber shows the dominant frequency of 190Hz, relatively very low frequency to 1L acoustic mode (1200Hz) based on the length of combustor. It is suspected that there were several driving sources, which are vortex street at backward step of combustor, inlet resonance induced by the long length of unchecked inlet, and/or combustor configuration with optical window.

액체 램제트의 연소 현상을 연구하기 위한 소형 직접 연결식 시험 장치에 대한 개념 설계 방법을 기술하였다. 본 시험 장치를 이용하여 수 차례의 시험 결과 시험장치가 정상적으로 작동됨을 확인하였다. 측정된 연소실 압력 데이터에서 약190Hz대의 특정 주파수가 계측되었으며, 이는 연소실의 1L 음향 주파수(1200Hz)와는 차이가 큰 것이다. 불안정 모드를 야기하는 원인으로 dump combustor에서 발생되는 흡입 공기의 vortex street, 쵸크 되지 않은 긴 흡입관에서 발생되는 흡입구의 resonance, 관측창으로 인해 변형된 연소실 형상 등이 그 원인으로 판단된다.

Keywords