A Study on plans for paid digital contents within a public information service institution

공공정보서비스기관의 디지털콘텐츠 유료화방안에 관한 연구

  • Published : 2003.05.01

Abstract

Recently, digital contents have become increasingly perceived as a core aspect of national development, and as such their generation and widespread promotion is being now pursued on a global basis, as federal governments move to assist corporations in the realization ofconsistent industrial development. Efforts are also being made to seek avenues for the paid use of qualitatively excellent contents, instead of relying upon traditional methods of free-of-charge provision. International corporations as well as governments are committing themselves to the search for a more developed approach to paid contents. In this report, the role of public institutions in executing plans and promotional strategies for the charging and development of the contents industry is examined. In particular, the case of paid contents is analyzed in relation to the Korea Institute of Science and Technology Information (KISTI), which is assigned the task of contents distribution to the general public in its capacity as a public information service institution, not as a profit-oriented general corporation.

최근 디지털콘텐츠가 국가 발전의 핵심적인 자원으로 인식되면서 지속적인 산업의 발전을 위해 기업에 대한 지원을 범국가적 차원에서 추진하고 있다. 정부뿐 만 아니라 기업도 보다 발전적인 모습을 모색하기 위해 종전의 콘텐츠 무료 제공에서 보다 질적으로 우수한 콘텐츠를 유료화하려는 노력이 계속되고 있다. 본 고에서는 이러한 콘텐츠에 대한 유료화를 영리를 목적으로 하는 일반기업이 아닌 일반국민을 대상으로 하는 공공 정보 서비스기관으로서 콘텐츠 유통을 맡고 있는 한국과학기술정보연구원의 콘텐츠유료화 사례를 중심으로 유료화 추진전략 및 방안과 콘텐츠산업의 발전을 위한 공공기관의 역할에 대하여 검토한다.

Keywords