3D캐릭터를 이용한 인터렉티브 가상놀이공간 구축

Constructing an Interactive Virtual Amusement Land along with 3D characters

  • 김보경 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 조은경 (성결대학교 멀티미디어학부) ;
  • 진성아 (성결대학교 멀티미디어학부)
  • 발행 : 2003.05.01

초록

초고속통신망의 확대와 인터넷 사용자의 증가로 인해 가상공간상의 교육, 오락, 문화 등 콘텐츠의 다양성 및 효율성에 대한 요구가 증대되고 있다. 대부분 가상공간상의 놀이공원은 2차원적인 한계를 벗어나지 못하고 있는 실정이다. 이러한 2차원적인 구조는 사용자들이 놀이공원에 대한 정보를 스스로 찾아보아야 하며 흥미를 유발하는데 한계가 있다. 즉, 엔터테인먼트 분야에는 적합하지 않은 인터페이스 구조인 것이다. 본 논문에서는 3차원적인 인터페이스와 3D 아바타가 주도하는 가상놀이공간을 구축한다. 사용자가 능동적으로 참여하고 즐길 수 있는 생동감 있는 web3D 기반 인터렉티브 콘텐츠를 개발한다.

Due to the increase of the Broadband Networks and Internet users culture contents in Virtual Environment such as education entertainment and culture are constantly demanded with respect to usability and effectiveness. Mostly existing virtual amusement land$ tend to retain limitations and shortcomings caused by two dimensional interface. This facts may have users directly search amusement facilities themselves resulting in lots of inconvenience. In the work here, a virtual amusement land led by 3D characters is presented. The interactive contents which users can actively participate in is developed.

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