한국건설관리학회:학술대회논문집 (Proceedings of the Korean Institute Of Construction Engineering and Management)
- 한국건설관리학회 2002년도 학술대회지
- /
- Pages.567-570
- /
- 2002
교육시설물 유지관리 업무규명에 관한 연구
A Study on the Definition of the Educational Facility Maintenance
- 발행 : 2002.11.01
초록
우리나라 학교건축은 1990년 중반 이후부터 교육환경의 개선을 위한 시설확충과 노후화된 교육시설물을 유지관리 하기 위한 각종 보수공사의 비용이 증가하고 있다. 교육시설사업을 유지하는 각 주체들간 업무를 수행함에 있어 정보의 분절과 검사방법의 판단기준이 미비하여 한정된 재원의 중복투자 및 낭비를 하고 있다. 따라서 업무절차에 따른 발생정보 및 요구정보를 명확하고 일관되게 제시할 필요성이 제기된다. 학교시설물을 유지 관리 하는 단계에서 이루어지는 업무를 파악하고, 교육청에서 이루어지는 업무를 중심으로 각 기능간 문제점 및 장애요인 분석을 통해 개선프로세스 모델을 제시하고자 한다. 향후 기능간 장애요인 추출을 통한 개선프로세스 모델과 정보 모델구축이 수행되어야 한다.
our country school construction from 1990 year middle the facility expension for the improvement or education environment and the maintenance expense of various conservative construction for old education facilities is increasing. It accomplishes the each subject wild for business which maintains the training facility enterprise to be, the minute paragraph of information and deficient standard of information. It brings about the duplication investment a waste of the revenue source which is limited. Occurrence information which it follows consequently in business process and requirement must clear. We the maintenance phase of the education facilities understand, problem point and obstacle VIP analysis it leads it presents it does analyze. The improvement process model which leads a hereafter function for obstacle VIP extraction and information model construction must be accomplished.