건설산업의 신 품질관리기법으로서의 6시그마$(\sigma)$경영 도입에 대한 고찰

Six sigma Management as a new quality control method in construction industry

  • 발행 : 2002.11.01

초록

최근 새로이 대두되고 있는 신 경영혁신 전략인 6시그마 경영은 이미 제조업이나 서비스업 등에서 큰 성과를 보이고 있으며 세계적으로 경영혁신 전략의 표본으로 널리 확산되고 있다. 하지만, 건설산업의 경우 이러한 경영기법을 적용한 사례가 많지 않으며 이미 적용되었던 경영기법조차 그 성과가 미미한 실정이다. 이에 본 연구에서는 6시그마에 대한 이론적인 고찰과 아울러 그 적용요건을 살펴보고 신 품질관리기법으로 건설산업에 접목되었을 때의 문제점을 파악하여 구체적이며 실제적인 6시그마 적용절차 및 방법론을 제시하고자 한다. 본 연구 결과는 건설산업의 6시그마 경영의 도입에 기초적인 연구로서 활용될 것이다.

Six sigma management has obtained good results in manufacturing and service industry as a new innovation approach to improve the enterprise-wise quality processes. However, there are lacks of implementation cases in the construction industry and furthermore, a results from a few cases applied is not successful enough to draw an attraction against the six sigma method. The main goal of this paper is to provide a comparative study regarding the pre-requisite conditions for the application of six sigma to the construction industry. Then, it present a generic procedure model that can support the introduction of six sigma management. Finally, the model is verified through the case study and lessons learned form a case are presented.

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