A Study of Factors Affecting on Trust and Participation of Group Buying on the Internet

인터넷 공동구매 신뢰와 참여에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  • 고일상 (전남대학교 경영학부) ;
  • 장정주 (전남대학교 대학원 경영학) ;
  • 이영훈 (전남대학교 대학원 경영학과)
  • Published : 2002.11.01

Abstract

With rapid growth and competition of electronic commerce through internet, various buying types and business models are being appeared In this paper, we studied group buying which is new business model to consumer and factors affecting on trust and participation of group buying. The following are the regression result of this study. first, factors affecting on trust of group buying were different from factors affecting on participation of group buying. Second perceived reputation factor, familiarity factor and Product value factor made a significant effect on participation of group buying. Third, customer service factor didn't make a significant effect on both participation and trust of group buying. fourth, product value factor made a significant effect on both participation and trust of group buying. Fifth trust of group buying made a significant effect on participation of group buying

인터넷을 이용한 전자상거래의 급속한 성장과 경쟁의 심화로 다양한 구매방식, 비즈니스 모델들이 등장하고 있다. 그 중 최근 들어 인터넷 종합 쇼핑몰과 소비자들에게 새로운 비즈니스 모델로 자리잡아 가고 있는 공동구매에 대해서 살펴보곤 공동구매 신뢰와 참여에 영향을 주는 요인을 도출하여 이를 실증연구 하였다. 실증연구 결과는 다음과 같다. 첫째 공동구매 신뢰에 영향을 미치는 요인과 공동구매 참여에 영향을 미치는 요인이 다르게 나타났다. 둘째, 공동구매 참여에는 지각된 명성, 친밀감, 상품가치가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객서비스는 공동구매 신뢰와 참여에 모두 유의한 영향을 미치지 못하였다. 넷째 상품가치는 공동구매 신뢰와 참여에 공통으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 공동구매 신뢰는 공동구매 참여에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords