Application of Differential Item Functioning to Test Adaptation

차별문항기능 기법의 응용 : 교육 및 심리검사의 번안과정에서

  • Published : 2002.06.01

Abstract

This paper is concerned with evaluating the fidelity of a non-cognitive test adaptation for use in multiple languages and cultures using two differential item functioning(DIF) techniques: (a) PSIBTEST, and (b) Logistic Discriminant Function Analysis(LDFA). In particular, this study focused on how DIF research can best be extended to the problem of evaluating the equivalence of tests across cultures and languages. The Sixteen Personality Factor (16PF) questionnaire was administered in English to 844 American college students and in Korean to 538 Korean college students. This study attempted to identify the best matching criterion for the translated tests by using both a multivariate matching technique and iterative purification process. The results generally showed a small number of DIF items on each scale, except for scales A and N where about half of the items showed DIF. The choice of matching variables based on a combination of internal measures appeared to have little effect and the iterative purification method was unsuccessful. Finally, the results were discussed and methodological implications were also presented.

이 연구의 주된 목적은 외국의 교육 및 심리검사를 번안하여 사용하는 경우, 번안된 검사와 原 검사간의 평형성 (equivalence)을 경험적으로 측정하기 위하여 차별문항기능기법을 응용하는 것이다. 즉, 평형성이라는 것은 타당한 그룹비교를 위한 하나의 전제조건으로서 이런 평형성이 확립되지 않은 채 번안된 검사들의 무분별한 사용은 바람직하지 않다. 서로 다른 접근법을 가지고 있는 두 개의 차별문항기능기법, 로지스틱 판별분석과 SIBTEST가 상호보완적인 목적으로 이용되었고, 최선의 대응변수를 모색하려는 시도로서 다변량 대응기법과 순환적인 정화기법이 사용되었다. 5개의 하위척도를 가진 외향성 척도 중 3개의 척도에서는 적은 수의 차별기능문항을 발견하였으나, 나머지 2개의 척도에서는 반 이상의 문항에서 차별기능을 추출하였다 마지막으로, 대응변수의 선택에 대한 문제들이 논의되고 있다.

Keywords