A Study on A Dynamic Reliability Analysis Model

동적신뢰도 평가모델의 연구

  • 제무성 (한성대학교 산업시스템공학부)
  • Published : 2000.04.01

Abstract

This paper presents a new dynamic approach for assessing feasibility associated with the implementation of accident management strategies by the operators. This approach includes the combined use of both the concept of reliability physics and a dynamic event tree generation scheme. The reliability physics is based on the concept of a comparison between two competing variables, i.e., the requirement and the achievement parameter, while the dynamic event tree generation scheme on the continuous generation of the possible event sequences at every branch point up to the desired solution. This approach is applied to a cavity flooding strategy in a reference plant, which is to supply water into the reactor cavity using emergency fire systems in the station blackout sequence. The MAAP code and Latin Hypercube sampling technique are used to determine the uncertainty of the requirement parameter. It has been demonstrated that this combined methodology may contribute to assessing the success likelihood of the operator actions required during accidents and therefore to developing the accident management procedures.

이 논문은 중대사고가 발생하였을때 운전원에 의하여 사고관리 방안을 수행하는 경우 그 실현성(Feasibility)을, 평가하는데 사용할 수 있는 새로운 시간의존적 신뢰도 분석방법을 제시하였다. 이 방법은 성능요구 (Performance Requirement)와 성능성취 (Performance Achievement)의 상관관계의 개념을 이용하는 신뢰도물리(Reliability Physics)와 모든 시간의존적 사고경위를 도출하는 동적사건수목 생성방법에 기초하고있다. 신뢰도물리는 성능요구변수와 성능성취변수의 비교를 이용한 신뢰도분석방법인 반면 동적사건수목 생성방법은 바람직한 해를 얻을 때까지 모든 가능한 사고경위를 도출해 내는 방법이다. 이 방법론을 정전사고시 참조원전의 공동에 비상화재시스템을 이용하여 물을 공급하는 공동범람사고관리 방안에 적용시켰다. Latin Hypercube Sampling 방법은 성능요구변수의 불확실성을 평가하는데 사용되었다. 제시된 방법론은 사고시 필요한 운전원의 방안수행 성공가능성을 평가하는데 사용될 수 있을 뿐만 아니라 궁극적으로 사고관리 절차서 개발에 도움이 될 수 있음을 보여주었다.

Keywords