자동차 서브프레임 용접판재 유압성형시 주름발생 원인분석과 금형설계

Analysis of Wrinkling and Die Design for Welded Blank Hydroforming of Automotive Subframe

  • 김헌영 (강원대학교 기계메카트로닉스공학부) ;
  • 신용승 (강원대학교 기계메카트로닉스공학부) ;
  • 홍춘기 (강원대학교 기계메카트로닉스공학부) ;
  • 전병희 (인덕대학교 기계설계과) ;
  • 오수익 (서울대학교 기계항공공학부)
  • 발행 : 2000.10.01

초록

This paper presents possible defects when welded blank hydroforming and focus on wrinkling, and the die design to prevent this defect An explicit finite element code, PAM-STAMP, is used to simulate welded blank hydroforming process. The numerical results are compared to the experimental results in the aspect of deformed shape. An automobile subframe is taken as an example to carry out finite element analysis.

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