Case histories on design alternatives during excavation of underground LPG storage cavern and traffic tunnel using TSP survey

TSP 탐사를 이용한 지하유류저장공동 및 도로터널의 시공 중 설계변경 사례 고찰

  • Cha Sung-Soo (Geospace Development Team, SK Eng. & Constr. Co., Ltd.) ;
  • Kim Se-Hoon (Geospace Development Team, SK Eng. & Constr. Co., Ltd.) ;
  • Yun Sang-Pil (Geospace Development Team, SK Eng. & Constr. Co., Ltd.) ;
  • Bae Jung-Sik (Geospace Development Team, SK Eng. & Constr. Co., Ltd.) ;
  • Lee Jin-Moo (Geospace Development Team, SK Eng. & Constr. Co., Ltd.)
  • 차성수 (SK건설 토목기술팀(터널, 지하공간팀)) ;
  • 김세훈 (SK건설 토목기술팀(터널, 지하공간팀)) ;
  • 윤상필 (SK건설 토목기술팀(터널, 지하공간팀)) ;
  • 배정식 (SK건설 토목기술팀(터널, 지하공간팀)) ;
  • 이진무 (SK건설 토목기술팀(터널, 지하공간팀))
  • Published : 1999.08.01

Abstract

The geophysical survey at pre-investigation stage can hardly provide the detailed information on geological structure of site which has difficulty in access and thick overburden. The TSP (VSP applied in tunnel) survey at post-investigation stage can show the detailed geology ahead of tunnel and around cavern. The TSP survey was carried out at the Pyongtaek LPG storage cavern site during the cavern excavation and provided the location and orientation of the fault inferred below Namyangho. In order to confirm the result of TSP survey four boreholes were drilled in access tunnel. The fault was also detected by borehole survey and the location was coincided with the result of TSP survey. Depend on the result of TSP survey and core logging, the design such as cavern layout and length could have been changed. As another case history the TSP survey was performed at the Mumeuje road tunnel which has poor geological information due to thick overburden. The support design was also changed on the base of TSP survey.

대규모 터널 및 지하공간 건설시 지질조건을 정확히 파악하는 것은 사업의 성패를 가늠하는 중요한 요소이다. 사전조사단계의 지구물리탐사는 부지의 조건 및 탐사방법상 제한된 해상도 등으로 심부 터널 및 지하공간 대상부지의 지질을 정밀하게 파악하는데 한계가 있다. 설계단계의 사전조사에서 정확하게 파악하지 못했던 지질조건을 정밀하게 파악하기 위하여 VSP탐사를 터널에 적용한 터널내 탄성파(TSP)탐사를 지하공동 및 터널에서 실시하였다. 평택 LPG지하저장공동을 시공하는 중에 TSP 탐사를 실시하여 저장기지 인근의 남양호 하부에 예상되었던 단층파쇄대의 위치 및 방향성을 파악하였고, 터널내 시추조사를 통하여 이를 확인하였으며, TSP탐사와 시추조사 결과를 토대로 지하공동의 규모 및 연장에 대한 기존 설계 내용을 변경하였다. 또한 지형상의 한계로 설계단계에서 정확하게 파악하기 힘들었던 문의재터널의 불량암질 예상구간에서 TSP탐사를 실시하여 터널 전방의 지질구조대 위치와 규모 등을 파악하여 기존 설계를 변경하고 적절한 지보대책을 강구하였다.

Keywords