The State and Prospects of Multimedia

멀티미디어의 현황과 미래

  • 고영만 (성균관대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1997.10.01

Abstract

The purpose of this paper is to make a study on the characterization of multimedia phenomena and to analyse the tendency of multimedia services and market. At first, various definitions of multimedia and the basis of multimedia services are analysed and evaluated from the point of economical, technical, and practical views. After that the expert survey to estimate an accurate tendency of multimedia services in Germany is analysed and the state of development in the field of multimedia database in Korea is investigated. Upon the results of these analysis and evaluation, the economical and managerial interests are described.

본 연구의 목적은 정보통신 및 컴퓨터 산업분야의 발전과 더불어 나타나고 있는 멀티미디어 현상의 개괄 및 경향 파악을 통해 멀티미디어 데이터베이스 산업의 발전을 위한 기본틀을 제시하는데 있다. 이를 위해 먼저 멀티미디어의 다양한 개념에 대한 평가 및 멀티미디어 서비스와 관련된 경제적, 기술적 토대와 응용분야의 범주를 규정하였다. 이어서 멀티미디어 서비스의 전망에 관하여 독일의 멀티미디어 전문가를 대상으로 실시한 설문조사 결과를 분석하였으며, 국내의 멀티미디어 데이터베이스 현황조사 및 체계화를 시도하였다. 이 결과를 토대로 멀티미디어 서비스의 발전을 위한 경제적, 경영적 의미를 서술하였다.

Keywords